גננים » מאמרים וחדשות » עיצוב גינה קטנה - כל החוקים ליצירת גינה קטנה בסטייל

עיצוב גינה קטנה - כל החוקים ליצירת גינה קטנה בסטייל

יש לכם גינה קטנה בבית? גם גינות קטנות יכולות להיות מרהיבות ומרשימות. אך עיצוב ותכנון של גינה קטנה זוהי כבר משימה קצת יותר מאתגרת וקשה. הסיבה היא שאין מקום לטעויות, בשונה מגינות גדולות ששם הטעויות עשויות להיבלע.

במאמר הבא ניתן לכם מספר חוקים חשובים ליצירת גינה קטנה בסטייל. עיצוב גינה קטנה שיאפשר לכם להתגאות בה בפני כל האנשים שמגיעים אליכם לבית. עבור רוב האנשים שיש להם גינה בבית, הגינה היא הדובדבן שבקצפת. לכן חשוב מאוד שתדעו מה אתם עושים לכל אורך הדרך, ולא תמצאו את עצמכם הולכים לאיבוד.

תכנון גינה קטנה

כאשר מעצבים גינה קטנה, הצעד הראשון הוא להבין באמת את השטח שעומד לרשותכם. קחו את הזמן כדי להתבונן באזור ולשקול את המגבלות והפוטנציאלים שלו. האם מדובר ברצועה צרה לצד ביתכם או בחצר קומפקטית בעיר? הבנת הממדים והמאפיינים של החלל שלך תעזור להפיק ממנו את המרב.

בעת עיצוב הגינה קחו בחשבון את כמות אור השמש שהגינה שלכם מקבלת במהלך היום. זה יקבע את סוגי הצמחים שיכולים לשגשג בחלל. אם הגינה מוצלת רוב הזמן, בחר בצמחים שיכולים לסבול תנאי תאורה נמוכים. מצד שני, אם הגינה שלכם זוכה לשפע של אור שמש, בחרו בצמחים הדורשים שמש מלאה.

שימו לב לכל המאפיינים הקיימים, כגון עצים, אבני מדרך לגינה, גדר חיה קירות או גדרות, שניתן לשלב בעיצוב הגינה שלכם. אלמנטים אלה יכולים לשמש גבולות טבעיים או לספק עניין אנכי. בנוסף, חשבו על איכות הקרקע והניקוז הקיימים בחלל שלכם. אם האדמה דלה, יש לשקול ערוגות מוגבהות או מיכלים עבור הצמחים.

היבט נוסף שחשוב לקחת בחשבון הוא מטרת הגינה שלכם. האם אתם מחפשים ליצור מקום מפלט שליו, מקום לאירוח אורחים או גינת ירק פרודוקטיבית? הבנת הפונקציה העיקרית של הגינה תעזור להנחות את בחירות העיצוב, מהפריסה ועד לבחירת הצמחים והחומרים.

הכניסו צמחים צבעוניים לגינה

גינה קטנה ככל שתהיה צריכה להיות כמה שיותר צבעונית. אל תהיו מקובעים על מספר מוגדר של צמחים ספציפיים כי זה לא יטשטש את התחושה. ברגע שיש כמות גדולה של צבעים הנכנסים ביחד אל אותה הגינה, הגודל של הגינה נעלם מהעין.

לא פעם יצא לכם לראות גינות קטנות, אך בגלל שהיו בהן צמחים צבעוניים הגבולות לא היו ברורים. זה נכון לגבי עיצוב גינת גג או כל סוג אחר של גינה שיש ברשותכם. ברגע שמישהו רואה גינה צבעונית הוא לא ישים לב לגודל שלה.

הכינו לעצמכם אזור ישיבה

זה שיש לכם גינה שהיא יחסית קטנה מהממוצע, זה לא אומר שאינכם יכולים להנות ממנה. מה אנו מציעים לכם לעשות? תנסו להכניס אל תוך הגינה אזור ישיבה שבו תוכלו לשבת ביחד עם האורחים שמגיעים אליכם. אזור הישיבה לא חייב להיות אזור גדול כל כך, אך חשוב שהוא יהיה קיים. ברגע שאתם מכניסים אזור ישיבה אל תוך הגינה, היא אוטומטית נראית קצת יותר גדולה.

כל מי שנמצא באזור של הגינה יצא מנקודת הנחה כי היא מספיק גדולה כי יש בה אזור ישיבה. גם מגיע לכם ליהנות מהגינה עם כוס הקפה של הבוקר באופן קבוע.

אל תעמיסו על הגינה בצמחייה

הצמחייה היא חלק בלתי נפרד מהגינה עצמה. כמו שאמרנו היא צריכה להיות צבעונית ככל האפשר על מנת לטשטש את התחושה של הגודל. אך עניין נוסף בהקשר של עיצוב גינה במרפסת הוא לא להעמיס יתר על המידה. תנסו למצוא את השילוב הנכון שיאפשר לכם ליהנות ממנה אך לא להעמיס יותר מידיי.

ברגע שהגינה תהיה עמוסה, הגבולות שלה יהיו מאוד ברורים. כל מי שיראה אותה מרחוק יבין בדיוק מה הגודל שלה. השאיפה שלכם בהקשר של גינה קטנה זה לנסות להפוך את הגינה לגדולה אפילו רק למראית עין.

תנסו שלא להגביל את עצמכם

לא מעט אנשים חושבים כי בעת עיצוב גינה במרפסת הם צריכים להתפשר. זה לא משנה היכן הגינה שלכם נמצאת או מה הגודל שלה, היא חייב להיות כמו שתמיד חלמתם. אל תגבילו את עצמכם בגלל הגודל של הגינה כי בסוף זה יכול להיות בעוכריכם. תנסו לעשות כל מה שצריך על מנת שהגינה תכיל את כל הצמחים והפרחים שאתם אוהבים. אתם תראו כי בסוף זה יהיה משתלם, ובתחושה שלכם הגינה לא תהיה כל כך קטנה.

ערכות צבעים עבור גינות קטנות

כאשר מדובר בבחירת ערכות צבעים עבור גינות קטנות, יש כמה גורמים מרכזיים שיש לקחת בחשבון. ראשית, חשבו על מצב הרוח או האווירה הכללית שאתם רוצים ליצור בגינה שלכם. האם אתה מעדיף מרחב שליו ומרגיע או מרחב תוסס ואנרגטי? זה יעזור להנחות את בחירת הצבע.

גישה פופולרית אחת היא להישאר עם פלטת צבעים מוגבלת. שימוש בסכימה מונוכרומטית, כגון גוונים שונים של ירוק או לבן, יכול ליצור תחושה של הרמוניה ולגרום לגינה הקטנה שלך להרגיש מרווחת יותר. בנוסף, שילוב של מרקמים שונים וצורות עלווה בטווח הצבעים הנבחר יכול להוסיף עניין ויזואלי.

אם אתם מעוניינים להוסיף יותר חיוניות, שקול להשתמש בצבעים משלימים. אלו הם צבעים שנמצאים זה מול זה בגלגל הצבעים, כמו סגול וצהוב או כחול וכתום. שילוב זה יוצר ניגוד בולט שיכול לגרום לגינה הקטנה להרגיש דינמית ומלאת חיים.

לחלופין, ערכת צבעים מקבילה יכולה להיות בחירה מצוינת. זה כרוך בבחירת צבעים צמודים זה לזה בגלגל הצבעים, כגון גוונים של כחול וסגול או צהוב וכתום. כך נוצר מראה הרמוני ומגובש, מושלם לעיצוב גינה מרגיע ומאוזן.

גישה נוספת היא להשתמש בצבע מוקד. בחרו צבע אחד שיהווה את המוקד העיקרי של הגינה ולאחר מכן השתמשו בצבעים אחרים בתור מבטאים. לדוגמה, אם אתם אוהבים את הצבע הוורוד, ניתן להשתמש בגוונים שונים של פרחים ורודים בתור התכונה העיקרית, ולאחר מכן להוסיף פופים של צבעים משלימים כמו סגול או לבן.

זכרו שניתן להשתמש בצבע גם אסטרטגית ליצירת אשליה של עומק ומרחק בגינה קטנה. שימוש בצבעים קרירים, כמו כחולים וסגולים, ברקע יכול לגרום לחלל להיראות גדול יותר, בעוד שצבעים חמים, כמו אדומים וכתומים, בחזית יכולים למשוך את העין וליצור תחושה של אינטימיות.

גינות קטנות אסור לתחום באזור מוגבל

בעת עיצוב גינה קטנה אסור להיות מקובעים יתר על המידה. הקבעון יביא אתכם למצב שבו הגינה לא תהיה כמו שרציתם. אל תתחמו את הגינה לאזור מוגבל, כי אזור מוגבל יביא לכך שיראו מיד כי הגינה קטנה. תנסו לפרוס את הגיה כמה שיותר, ואפילו להמשיך אותה אל תוך הבית. ברגע שלגינה לא יהיה אזור מסוים תוכלו להוציא ממנה את המקסימום האפשרי.

הפקת המירב ממרחבים אנכיים

כאשר מעצבים גינה קטנה, חשוב למקסם את השטח הפנוי – זה יכול להיות עיצוב גינה במרפסת קטנה, עיצוב חצר קטנה וכיוצא בזה..  ודרך יעילה אחת לעשות זאת היא על ידי ניצול חללים אנכיים. גינון אנכי לא רק מוסיף עניין ויזואלי אלא גם יוצר אזורי שתילה נוספים ויכול לגרום לגינה הקטנה להרגיש מרווחת יותר. הנה כמה רעיונות שיעזרו להפיק את המרב מהחללים האנכיים:

  • התקנת אדניות אנכיות:
    אדניות אנכיות הן פתרון מצוין לגינות קטנות עם שטח קרקע מוגבל. אדניות אלו יכולות להיות מותקנות על קירות, גדרות, או אפילו תלויות ממבנים תקורים. מלאו אותם במגוון של צמחים, כגון גפנים נגררות, עשבי תיבול או פרחים קומפקטיים, כדי להוסיף צבע ומרקם לגינה שלכם.
  • השתמשו בסבכות ובסוכות:
    שילוב של סוכות לא רק מוסיף גובה ומבנה לגינה שלכם, אלא גם מספק תמיכה לצמחים מטפסים. שקול לגדל ורדים מטפסים, זלזלת, או אפילו ירקות כמו שעועית ומלפפונים. צמחים אלה לא רק ייצרו תצוגה אנכית שופעת ותוססת, אלא גם יפנו שטח קרקע יקר.
  • תליית סלים וסירים:
    סלים תלויים וסירים הם אפשרויות מצוינות להוספת ירק לחללים אנכיים. תלו אותם מפרגולות, קירות, או אפילו ענפי עצים. בחרו צמחים שנשפכים או בעלי הרגלי צמיחה נגררים, כגון קיסוס, פטוניות או סוקולנטים נגררים. צמחים אלה ייצרו תצוגה מהממת כשהם נשפכים על קצוות המיכלים.
  • מחקר של מבני גינה אנכיים:
    מבני גינה אנכיים, כמו קירות חיים או אדניות כיס, צוברים פופולריות בעיצובי גינות קטנות. מבנים אלה מאפשרים לך לגדל צמחים בסידור אנכי, או שתולים ישירות לתוך כיסים או באמצעות מערכות מודולריות. הם לא רק חוסכים מקום אלא גם מספקים נקודת מוקד מושכת את העין בגינה.

עיצוב גינה קטנה בזול

יצירת גינה קטנה יפה ופונקציונלית לא חייבת לשבור את הכיס. עם כמה תכנון קפדני ובחירות חכמות, תוכלו לעצב את הגינה שלכם בצורה משתלמת מבלי להתפשר על האסתטיקה שלה – ואפילו יסייעו לכם בהליך עיצוב גינות יוקרה. הנה כמה טיפים שיעזרו לחסוך כסף ועדיין להשיג גינה מהממת:

  • בחירת חומרים בעלות נמוכה:
    כשמדובר באלמנטים קשים כמו שבילים, פטיו וגבולות, בחר בחומרים בעלות נמוכה כגון חצץ, לבנים ממוחזרים או ריצוף בטון. חומרים אלה הם לא רק סבירים, אלא גם יכולים להוסיף קסם ייחודי לגינה.
  • פרויקטי עשה זאת בעצמך:
    יש לשקול לקחת כמה פרויקטים של "עשה זאת בעצמך" כדי לחסוך כסף. בניית מיטות מוגבהות, התקנת סבכות או יצירת ריהוט גן משלך יכולים להיות מתגמלים וחסכוניים. השתמש בחומרים ממוחזרים או מחודשים כדי להוסיף מגע אישי לגינה שלך תוך צמצום ההוצאות.
  • להפיץ ולשתף צמחים:
    במקום לרכוש צמחים חדשים, הרבו את הקיימים שלכם או בקשו מחברים ושכנים ייחורים. זה לא רק חוסך כסף אלא גם מוסיף גיוון לגינה שלך. בנוסף, השתתפות בהחלפת צמחים או הצטרפות לקהילות גינון מקומיות יכולה לספק הזדמנויות לרכוש צמחים חדשים מבלי להוציא שקל.
  • ייעול של בחירת הצמחים:
    בחרו צמחים המתאימים היטב לאקלים ולתנאי הקרקע. צמחים מקומיים וצמחים רב שנתיים הם לרוב חסכוניים יותר מצמחים אקזוטיים או שנתיים. הם דורשים פחות תחזוקה, מים ודשן בטווח הארוך. בנוסף, בחירת צמחים בעלי עונות מרובות של עניין, כגון אלה עם עלווה אטרקטיבית או פרחים תוססים, מבטיחה שהגינה שלך תישאר מושכת ויזואלית לאורך כל השנה.

תמיד טוב להתייעץ עם אנשי מקצוע

לא יודעים איך להתחיל עם עיצוב גינת גג או כל גינה אחרת? התייעצו עם אנשי מקצוע שמכירים את התחום על בוריו. הם יכולים להביא לכם עוד לא מעט טיפים שימושיים שיכולים מאוד לעזור לכם.

פתאום תמצאו את עצמכם במצב שבו הגינה תהיה בדיוק כמו שתמיד חלמתם, והגודל שלה לא יהווה מכשול. זוהי הסיבה שבגללה אנשים לא אוהבים לעצב את הגינות שלהם באופן עצמאי וללא עזרה מקצועית. לאנשי מקצוע מנוסים יש כל מיני רעיונות שככל הנראה אתם לא תחשבו עליהם לבד.

עוד באותו נושא

עיצוב גינה בעזרת חלוקי נחל

עיצוב גינה בעזרת חלוקי נחל

מראה אסטטי, אפס עלויות תחזוקה, בלאי טבעי זניח ואפילו (לדברי מומחי פאנג שווי) שיפור בזרימת האנרגיות. הכל בסוג של חיפוי אחד, שאפילו ההנחה שלו...

מכסחות דשא - כאן עושים תספורת לדשא

מכסחות דשא - כאן עושים תספורת לדשא

לצד צמחים ופרחים ומערכת השקייה יעילה, על מינת שהגינה שלנו תהיה מטופחת, אנחנו זקוקים למכסחת דשא טובה, מקצועית ובעיקר נוחה לעבודה ממושכת. מאז...

עיצוב גינה – 5 הגינות שממש הייתם רוצים

עיצוב גינה – 5 הגינות שממש הייתם רוצים

אם הנך קורא מאמר זה סימן שתכנון והקמה של גינה עוברת בראשך והנך חושב אולי עתה או בעתיד הקרוב להגשים פיסת גן עדן זו בביתך. לאחר שהסדרנו נקודה...

דשא סינטטי - חוסכים במים, נהנים מירוק

דשא סינטטי - חוסכים במים, נהנים מירוק

אז עברנו את הימים שממשלת ישראל חיפשה דרכים להיאבק בבזבוז המים של הציבור, בזמן שרובנו עדיין מנסים לחשוב על פתרונות יעילים לחסכון, יש כאלו...

מחירון כלי גינון

מחירון כלי גינון

אם גם גינה קטנה דורשת טיפול, אז גננים בכל הרמות, זקוקים לכלי גינון מכל הסוגים עולם כלי גינון עבור גינון ביתי ומקצועי, מתחלק לשלוש קטגוריות...